大馬今天迎來第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作風親民,跟人民甘苦與共。吾王萬歲!

BlackWarrior     2016-12-13     檢舉

大馬今天迎來第15任最高元首登基;莫哈末五世陛下作風親民,跟人民甘苦與共。吾王萬歲! 吉蘭丹大水災,陛下沒有跑去夏威夷跟歐巴馬打高爾夫球;也沒有乘坐軍用飛機高高在上巡視災情,而是親自駕駛四驅車、乘坐舢板到民間與民同在!

他是全民敬仰、不擺架子的親民好蘇丹。今日出任第15任最高元首,吾王萬歲!

在經過了37年的等待後,吉蘭丹州民終於盼來蘇丹莫哈末五世殿下就任第15任國家元首,莫不感到幸運和光榮。

吉蘭丹蘇丹在上一次出任國家元首,需要追溯到莫哈末五世殿下的祖父,即已故蘇丹雅哈耶布特拉,在1975年至1979年出任第6任國家元首。

莫哈末五世原名東姑莫哈末法利斯,殿下於2010年9月13日繼位。

47歲的殿下是蘇丹依斯邁及蘇丹後東姑阿妮絲的長子,殿下有兩名王弟,即42歲的端姑莫哈末法依茲和38歲端姑莫哈末法克里,以及32歲的王妹端姑阿瑪琳。

殿下會見州民時使用民間用詞如「ambo」自稱,殿下也關心丹州子民的福祉,且時常出巡會見內陸地區和原住民區人民。

蘇丹莫哈末五世(中)在2016年10月28日,參與吉蘭丹的夜間義跑活動,與民同樂。

莫哈末五世自2011年12月12日開始就任副國家元首。

殿下參與許多社會及福利工作,作為丹州蘇丹基金會贊助人,殿下幫助許多不幸人士,例如孤兒、貧苦人士、殘障人士等。

殿下也是「與君同行」徒步競走活動的發起人,殿下和王族成員在這項2011年開始的活動中與人民一起步行,拉近王室和人民之間的關係。

這項活動於2011年吸引2萬1111人參加;而今年10月28日,首次在夜間舉行的競走也吸引了超過2萬1000人參加。

蘇丹莫哈末五世作風親民,不時走入民間考察民情,圖為陛下在2012年2月6日探訪平民家庭。

莫哈末五世於1969年10月6日出生,1974年至1975年在法蒂瑪幼兒園接受啟蒙教育,1976年至1981年在蘇丹依斯邁一校接受教育。

1983年,殿下在愛麗絲史密特國家學校和英國奧克漢學校就讀至1989年。

殿下於1989年至1991年,在聖十字學院和牛津回教研究中心完成外交課程。

殿下也在倫敦休倫大學學院就讀商業行政和外交關係課程、德國國際發展基金會就讀外交關係課程和倫敦歐洲商業學校就讀歐洲外交行政課程。

20 FOTO Siapa Sebenarnya Sultan Kelantan yang selama ini DIRAHSIAKAN. Mengalir Air Mata Rakyat Tengok YANG DIPERTUAN AGUNG Baru Kita Ini.ALHAMDULILLAH !!

Pepatah menyebut 'Raja yg adil/baik raja disayangi rakyat, raja yg zalim lagi keji raja dibenci.' Peribahasa ni aku dah ubah.

Hari ni aku bercerita tentang sultan, sultan yg menjadi kesayangan rakyat....siapa lagi kalau bukan putera Sultan Kelantan yg sudah dinobat menjadi sultan Kelantan tidak lama dulu. Sebelum ni mana pernah aku kisah pun pasal sultan. "Hadoo aku kesahh?" Ahh..ganaznyer ayat aku.(Encemnyerrr masa muda Tuanku Faris ni).

Kenapa kelantan ek? Aku kan org pahang. Ceritalah sultan Phg ke, yg Dipertua Neg.Sembilan ke? At least atuk sebelah abah aku asal Negeri Sembilan? Tidak. Tidak. Aku takkan bercerita tentang sultan negeri lain, hatta negeri Pahang yg kecoh dgn kontroversi Lynas yg tidak mendapat pembelaan itu.

Jauh sekali nak cerita pasal sultan negeri Johor, Selangor atau mcm² negeri lain lagi. Hanya Sultan Muhammad v Kelantan yg bertahta dihati....... iaitu Tuanku Muhammad Faris Petra yg ingin aku perkatakan. Kenapa? Sebab dia disayangi dan disukai ramai org bukan hanya dari kelantan malah rakyat dari negeri lain termasuk aku.

...........banyak yg aku baca tentang Tuanku Muhammad Faris Petra ni...selain rajin imamkan solat...baginda jugak rajin melawat rakyat²nya.....sempoi dan penuh sederhana. Tak menyombong diri mahupun berlagak. Wajahnya saja dah terpamer jiwa kerendahan budi, Insyaallah.

Setakat ni kita tak mendengar cerita² negatif tentang baginda, dan sememangnya kita tak mahu mendengarnya. Apa yg boleh aku katakan, alhamdulillah dikurniakan sultan yg begini. Tuanku Muhammad Faris Petra satu dalam seribu sultan.............!

Beruntungnya kelantan memiliki ulama² yg disegani seperti Tuan Guru Nik Aziz dan ramai lagi ulama dan guru² agama, begitu juga Sultan yg baru ini...penuh budi-pekerti merendah diri. Semoga Allah SWT melimpahkan rahmat kasih-sygNya kpd para ulama dan sultan seperti baginda walau dimana jua berada.

Sedikit Info mengenai baginda: Lahir pada 6 October 1969.....wah 6 Oct. sama dgn kakak aku. Hensem plak tu. Mudah membahasakan diri SAYA atau KITA, adalah putera sulung. Pernah mendirikan rumahtangga tetapi jodoh tidak panjang, baginda tidak dikurniakan cahaya mata ketika bersama isteri. Baginda menukarkan laungan "Daulat tuanku" kepada "Allahuakbar" supaya rakyatnya mendapat pahala apabila melaungkan laungan tersebut.

(Gambar ketika muda yg pertama tu) adalah ketika ditabalkan sebagai Tengku Mahkota Kelantan pada Oktober 1985. Baginda menjawat jawatan itu sehingga 13 September 2010 sebelum Dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang ke- 29. Mulai 13 Disember 2011, baginda telah dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong untuk satu penggal (5 Tahun).

Baginda dikenali sebagai seorang Raja Melayu yang warak, mesra rakyat dan mengutamakan Agama Islam dalam setiap hal.

Setakat tu dulu info mengenai baginda, kalau ada aku tambah lagi. Bukan dah tak ada tapi penat so, nk berehat seketika bersama kit kat. Oh ya, baginda jugak suka pakai jubah. Yerlah...raja² ,anak raja, dan org² kebanyakkan macam kita mana suka selalu berjubah² ni. Aku tahu pun melalui apa yg ditulis oleh media dan gambar² sebagai bukti.

Thanks to all bloggers, wikipedia, media, yg keluarkan gambar tentang sultan yg aku ambil ni.....ramai, nak tulis pun tak larat (ayat cover - malas). Jangan tiru sifat ini.......

Gambar baru. Sultan Kelantan makan bersama rakyat ketika di masjid

Update: Gambar terbaru baginda Sept 2014 menunaikan umrah. Fb.

Update: Dibawah adalah gambar yg aku baru upload hari ni 27 Dec 2014, sultan Kelantan mencemar duli dengan memberi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir besar dibumi kelahiran baginda Kelantan. "Ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya." Itulah peribahasa yg paling sesuai untuk baginda. Membantu rakyat dalam kesusahan dan tanpa diiringi oleh pengiring2 dan pengawal peribadi sikitpun tidak menjatuhkan martabatnya. Malah dipandang mulia, dihormati, dan dikasihi sekalian rakyat tidak kira dari negeri mana.

Baginda memandu sendiri kenderaannya dan membantu rakyat Kelantan yg ditimpa musibah banjir